pondělí 11. května 2015

Co je nenaučíš do Vánoc...

...to už je nenaučíš vůbec. Za chvíli je konec školního roku, jakkoli se to zdálo ještě před pár měsíci neuvěřitelné. Jak strašně to letí, se nejlíp pozná na písemkách a povinných klasifikacích - mám pocit, že pořád jen něco píšu a opravuju. Sotva jsem napsala čtvrtletní testy a eseje, už abych začala psát ty pololetní... Navíc ne každý den je stvořený pro písemku. Na kdy je teda lepší je neplánovat?


 - Před Vánoci. Sice argument, že mezitím všechno zapomenou, je silný, ale před Vánoci se nikomu nic nechce, pracovní nálada rychle upadá. První větší prázdniny před námi!

- Po Vánocích. Všechno mezitím zapomněli a i když na to měli přece celé prázdniny, aby se to naučili, kdo se to fakt učil? Navíc často mají tak nabitý rodinný (sportovní, soutěžní...) program, že na učení opravdu nemají čas.

- Před jarními prázdninami. Plno dětí už odjíždí na hory nebo jinam s rodiči a sourozencem, který má třeba díky jiné škole prázdniny v jinou dobu. Nebo si chtějí prázdniny prodloužit - zvlášť, když je mají až ke konci zimy jako letos my a všichni se báli, že v době našich jarňáků už nikde nebude sníh.

- Po jarních prázdninách. Polovina studentů chybí, protože nastydli na horách. A ti, co ve škole jsou, všechno zapomněli.

- Vůbec v zimě. Pokaždé je nějaká třída na lyžáku. Nebo aspoň půlka třídy.

- Kolem přijímaček, písemných maturit a ústních maturit. Buď něco odpadne, nebo je zvláštní rozvrh a všechno je jinak, zmatené...

- Pozor také na akce školy. Nepotřebuje tahle třída uzavřít klasifikaci dřív, protože polovina jede na zájezd do Francie? A tihle jedou na cyklisťák? Nebo je poslední zvonění a ve škole bordel? Jsou projektové dny? Vánoční trhy? Biologická olympiáda, na které je půlka třídy?

Před čtvrtletní klasifikací se s tím člověk nějak vyrovná. Vždycky je možnost, že si student dopíše velký test s malým zpožděním. Ale u vysvědčení, zvlášť u toho konečného, to nejde...

Když vezmu v potaz i chřipkové epidemie, svojí nemoc a neschopenku, a pak hodiny, kdy je testy nechci trápit (poslední hodina v pátek, devátá hodina v pořadí, těsně po těláku, první hodina v pondělí ráno...), je těch příležitostí učit a psát testy podezřele málo. Ale možná je to tak dobře...


Žádné komentáře:

Okomentovat