pátek 20. března 2015

Děti, nekuřte!

Náhodou jsem se vyskytla jako dozor na preventivním programu proti kouření, který absolvovala třída patnáctiletých (převážně) kluků. Byla to druhá část bloku ze dvou, oba po dvou vyučovacích hodinách a já jsem byla jen na jedné, takže dojem nemám kompletní - ale i tak to stálo za to.
Chtěla bych vlastně smeknout před všemi, kteří tuhle bohulibou preventivní činnost dělají. Jak jsem viděla, nebyla to sranda.

Lektor začal nastavením a připomenutím pravidel (mluví jeden, žádné mobily atd.) a i když pořád opakoval: "Tak ale od teď už je ale chci dodržovat, mluví jeden, a teď mluvím já, takže vy jste zticha," ukočírovat tuhle kvartu není lehké. Přišlo mi hloupé je nějak moc usměrňovat, protože to pak působí, že si není schopný zjednat klid sám, když je učitelka "pští" ze zadní lavice - ale jak sám hned dodal, upovídaná skupina prý zase bývá aktivní při diskuzích, takže ho to zas tak z míry nevyvedlo.

Čekala jsem, kdy zazní pravidlo, které si pamatuju z podobných akcí na našem gymplu: "Co si tu řekneme, se nikdo z učitelů nedozví." Z té třídy sice učím jen půlku, ale že bych potřebovala vidět, jak se hlásí. kdo z nich kouří nebo kdo zkoušel trávu - díky, nechci. Zeptala jsem se teda lektora, jestli tam moje přítomnost nebude bránit nějakému osobnějšímu kontaktu - ale vyvedl mě z omylu, takhle se prý prevence už dávno nedělá, naposledy snad v devadesátkách, že by se vyptávali, kdo má s drogou jaké zkušenosti. No, zas tak stará škola teda nejsem, ale dobrá...

Program byl, aspoň z mého pohledu, opravdu zajímavý. Byla řeč o složení cigaret (kyanid a močovina? Fuj!), o biologické příčině závislosti, následcích (s luxusními ilustračními obrázky) a v neposlední řadě je nechal lektor spočítat, kolik pravidelný kuřák za svoji závislost utratí. Líbilo se mi, že se je nesnažil odradit od kouření poučkami a tlakem na (v tomhle věku ještě nestabilní) morální hodnoty, ale jasně před ně postavil fakta - ničí to tohle a tohle, reklama je zacílená na vás, stojí to tolik a tolik.

Ocenila jsem, že je nechával vypracovávat krátké úkoly s pracovními listy, i když to znamenalo hodně hluku a překřikování. Taky ustát s puberťáky debatu o tom, proč kouření způsobuje potíže s erekcí (už po deseti letech pravidelného kouření, věděli jste to?!), jestli je v penisu sval nebo kost a jak se tedy vlastně ztopoří, to chce podle mě opravdu koule.

Přemýšlela jsem, jestli by se tahle prevence nehodila už pro mladší studenty, ale každá třída má asi daný program a pořadí těch cyklů (o rok níž teď měli prevenci kyberšikany).
Tak i když přístup ke kouření studentů na naší škole by mohl být klidně přísnější (my jsme třeba nesměli kouřit asi padesát metrů od školy), doufám, že si z toho něco vezmou a s cigárem jich moc nepotkám.

Žádné komentáře:

Okomentovat